TOKIO, Japonsko, 20. května 2025 – Toshihiro Mibe, ředitel, prezident a zastupující výkonný ředitel (globální CEO) společnosti Honda Motor Co., Ltd. uspořádal tiskovou konferenci o iniciativách společnosti Honda zaměřených na elektrifikaci automobilů.
Níže uvádíme shrnutí jeho oficiálních poznámek:
1. Nedávné změny na trhu s elektrickými vozidly a směřování přepracované strategie
Aby společnost Honda dokázala udržitelně nabízet zábavnou a svobodnou mobilitu, stanovila nejvyšší prioritu svým iniciativám v oblasti životního prostředí a bezpečnosti, včetně ambiciózního cíle dosáhnout do roku 2050 „uhlíkové neutrality pro všechny produkty a firemní aktivity“ a „nulového počtu smrtelných úrazů při dopravních nehodách“.
U malých produktů mobility, včetně osobních vozidel, je společnost Honda přesvědčená, že elektrická vozidla jsou v dlouhodobém horizontu optimálním řešením pro dosažení uhlíkové neutrality. Na tomto základě učinila společnost Honda strategické rozhodnutí výrazně se posunout směrem k popularizaci elektromobilů a pokračuje v realizaci různých iniciativ.
Prostředí automobilového průmyslu se každým dnem mění. Nejistota v podnikatelském sektoru stoupá, částečně kvůli zpomalení rozšiřování trhu s elektrickými vozidly v důsledku řady faktorů, včetně změn v ekologických předpisech, které byly předpokladem pro rozsáhlé zavádění elektromobilů, a také kvůli změnám v obchodní politice různých zemí. Aby si společnost Honda v tomto prostředí udržela konkurenceschopnost a nadále pomáhala a inspirovala svými produkty a službami mobility, musí vytvořit novou hodnotu nejen prostřednictvím elektrifikace, ale také lepším využíváním inteligentních technologií, a poté nabízet danou hodnotu širší skupině zákazníků dostupnějšími způsoby.
Z tohoto důvodu společnost Honda přepracuje svou strategii elektrifikace automobilů, a to následujícími dvěma způsoby.
– Další zlepšení konkurenceschopnosti modelů EV a HEV s hlavním důrazem na využívání inteligentních technologií
– Posílení základů podnikání přehodnocením portfolia hnacích jednotek
V oblasti využívání inteligentních technologií, která bude v budoucnu zásadní konkurenční oblastí automobilového průmyslu, bude společnost Honda vytvářet v mnoha ohledech novou hodnotu, k čemuž využije také spolupráci s partnery. Současně se zaměří na nezávislý vývoj asistenčních systémů (ADAS) nové generace, který bude důležitou hnací silou. Společnost Honda tímto hlavním důrazem na pokrok v oblasti využívání inteligentních technologií posílí základy podnikání přehodnocením portfolia hnacích jednotek, jako jsou EV a HEV.
Pokud jde o elektrická vozidla, v důsledku revize plánu zavádění produktů zohledňující nedávné zpomalení trhu se nyní očekává, že podíl elektromobilů na celosvětovém prodeji vozidel Honda v roce 2030 klesne pod dříve oznámený cíl 30 %. Na druhou stranu je na současném trhu vysoká poptávka po modelech HEV. Společnost Honda se proto rozhodla, že modely HEV, především modely HEV nové generace, které budou uváděny na trh od roku 2027, budou hrát klíčovou roli během přechodového období směrem k popularizaci elektrických vozidel a dalšímu vylepšování řady modelů HEV.
Důslednou realizací této změny bude společnost Honda usilovat o zvýšení celkového objemu prodeje automobilů nad současnou úroveň 3,6 milionu kusů do roku 2030, s prodejním cílem 2,2 milionů kusů pro kmenové modely HEV.
1-1. Zlepšení konkurenceschopnosti automobilů prostřednictvím vývoje a rozšířeného využívání systémů ADAS nové generace
Společnost Honda v současnosti vyvíjí novou generaci originálních systémů ADAS, které jsou jednou z klíčových technologií pro zlepšení využívání inteligentních technologií. Usnadňují řidiči ovládání vozidla, například zrychlování a řízení po celé trase až do cíle zadaného do navigačního systému, ať už na dálnicích nebo silnicích nižší třídy. Vývoj systémů ADAS nové generace je obzvlášť náročný v městském prostředí, kde se na komunikaci potkávají různé typy účastníku silničního provozu a kde se často odbočuje na křižovatkách. Ovšem díky využití technologií rozpoznávání a plánování chování, které jsme vytvořili během vývoje automatizovaného řízení, společnost Honda pracuje na vývoji systémů ADAS nové generace, které umožní bezpečné a pohodlné řízení do cíle, a to i v městském prostředí. Společnost Honda bude systémy ADAS nové generace využívat v široké řadě klíčových modelů EV a HEV, které uvede v Severní Americe a Japonsku kolem roku 2027.
V současnosti jsou technologie ADAS nové generace zaváděny převážně u nejvyšších verzí modelů EV a PHEV. Důvodem jsou technické překážky, jako jsou omezení napájení a potřeba chlazení systému SoC. Vyspělý hybridní systém společnosti Honda ovšem nabízí technologické výhody potřebné k překonání těchto překážek, protože precizně provádí vysoce účinné řízení energie. Na základě konceptu Honda M/M*1, který vyžaduje maximalizaci prostoru pro cestující a minimalizaci prostoru potřebného pro mechanické součásti, může společnost Honda navíc instalovat zařízení související se systémy ADAS a zároveň minimalizovat dopad na prostornost kabiny a design vozidla. Díky tomu bude možné vybavit systémy ADAS nové generace také malá vozidla.
Využitím jedinečných předností modelů Honda HEV a technologií projektování vozidel a zaváděním systémů ADAS nové generace nejen do elektromobilů, ale také do čím dál oblíbenějších modelů HEV, uplatní společnost Honda svůj široký obchodní záběr k dosažení vysoké konkurenceschopnosti a nízkých nákladů. Ještě většímu počtu zákazníků bude nabízet „radost z mobility“ s vysokou přidanou hodnotou za dostupné ceny.
V Číně, kde elektrifikace a využívání inteligentních technologií postupuje rychleji než v jiných regionech, bude společnost Honda spolupracovat se společností Momenta Global Limited. Společně s tímto čínským startupem bude vyvíjet technologie autonomního řízení, a to v rámci vývoje systémů ADAS nové generace optimalizovaných pro podmínky čínských silnic. Ty budou instalovány do všech budoucích modelů, které společnost Honda v Číně uvede.
*1 Koncept „man maximum, machine minimum“ je základním přístupem k designu vozů Honda, přístupem ke zvýšení efektivity interiéru vozidla maximalizací prostoru pro lidi a minimalizací prostoru potřebného pro mechanické komponenty.
1-2. Posílení strategie elektromobilů Honda
Společnost Honda ve všech ohledech dále zdokonalí originální hybridní systém se dvěma elektromotory, hybridní systém e:HEV a platformy. Malé a střední systémy e:HEV budou součástí nejúčinnějšího hnacího ústrojí na světě, a to díky řadě zdokonalení, jako jsou rozšíření pásma, ve kterém motor pracuje nejúčinněji, nebo zvýšení jízdní účinnosti hybridní jednotky. Kombinací tohoto hybridního systému s 1) platformou nové generace, která je pokročilá ve všech aspektech, včetně jízdní stability a dalšího snížení hmotnosti, a 2) nově vyvinutou elektrickou hnací jednotkou AWD, která zaručuje vysoce přesné a pohotové řízení elektromotoru, bude společnost Honda usilovat o snížení spotřeby paliva u modelů e:HEV nové generace o více než 10 % a další zlepšení zážitku z jízdy, jaký dokáže nabídnout pouze značka Honda. Zážitku, který je výjimečný, podmanivý a zapojí všechny smysly řidiče.
Za účelem zvýšení cenové konkurenceschopnosti modelů HEV, které jsou základem podnikání společnosti Honda v automobilovém průmyslu, společnost Honda usiluje o další snížení nákladů převážně u klíčových součástí, jako jsou akumulátory a elektromotory, pomocí různých iniciativ zahrnujících společné aktivity s dodavateli, další zlepšení účinnosti výroby a sjednocení více dílů a součástí. Pomocí těchto iniciativ, společně se zvýšením objemu prodeje, společnost Honda usiluje o snížení ceny hybridního systému nové generace o více než 50 % ve srovnání s hybridním systémem instalovaným u modelů zavedených v roce 2018, a o více než 30 % ve srovnání s hybridním systémem zavedeným v roce 2023 u současných modelů.
Na severoamerickém trhu, který je hlavním bojištěm pro modely HEV společnosti Honda, je stále patrná značná poptávka po velkých vozidlech s prostorným interiérem a velkým zavazadlovým prostorem. Aby společnost Honda uspokojila tuto poptávku udržitelným způsobem, vyvinula hybridní systém pro velká vozidla, který bude nabízet úchvatné jízdní vlastnosti, silný výkon, možnost vysokého zatížení tažného zařízení a nízký dopad na životní prostředí. Cílem je využívat tento hybridní systém u produktů, které budou uváděny na trh od roku 2025.
Zatímco společnost Honda dále zvyšuje konkurenceschopnost svých produktů, v rozmezí čtyř let počínaje rokem 2027 uvede celosvětově 13 modelů HEV nové generace. Nabídne tak širokou řadu modelů HEV a uspokojí poptávku trhu po modelech HEV.
1-3. Iniciativy zaměřené na popularizaci elektrických vozidel
V důsledku nedávného zpomalení trhu se nyní očekává, že podíl elektromobilů na prodeji vozidel Honda v roce 2030 klesne pod dříve oznámený cíl 30 %. Společnost Honda na základě tohoto výhledu přehodnocuje svou strategii a harmonogram pro elektrická vozidla, včetně plánů na modelovou řadu elektrických vozidel a načasování příslušných investic zahrnujících vybudování komplexního hodnotového řetězce elektromobilů v Kanadě.
Zatím nedochází k žádné změně ve stanovisku společnosti Honda, že elektrická vozidla jsou optimálním řešením pro dosažení uhlíkové neutrality osobních vozidel. Proto bude společnost Honda nadále pokračovat v realizaci iniciativ zaměřených na budoucí přechod na elektrická vozidla.
Pokud jde o řadu Honda 0 Series, která se stane hlavním pilířem prodeje elektromobilů v budoucnosti, modely první generace budou uvedeny na trh v příštím roce. Prostřednictvím těchto modelů bude společnost Honda nabízet hodnotu softwarově definovaných vozidel přizpůsobených každému uživateli pomocí „ultrapersonální optimalizace“. To bude umožněno zejména operačním systémem ASIMO a systémy AD/ADAS, které společnost Honda představila na veletrhu CES 2025.
Aby modely řady Honda 0 Series nové generace nabízely ještě vytříbenější funkce systémů AD/ADAS, budou vybaveny centralizovanou architekturou E&E. Společnost Honda navíc ve spolupráci se společností Renesas Electronics vyvine vysoce výkonný systém na čipu (SoC), který bude dosahovat jednoho z nejvyšších výkonů umělé inteligence v odvětví 2 000 TOPS*2 (Sparse) s energetickou účinností 20 TOPS/W. Těmito technologiemi bude společnost Honda nadále zvyšovat hodnotu, kterou softwarově definovaná vozidla mohou zákazníkům nabídnout. V nadcházejícím období popularizace elektrických vozidel bude společnost Honda důsledně pracovat na budování silné značky elektromobilů a základů podnikání s dlouhodobým dopadem.
*2 Tera operací za sekundu (TOPS) je metrika výpočetního výkonu umělé inteligence a měří počet operací, které lze zpracovat za jednu sekundu. Na základě Sparse modelu umělé inteligence.
1-4. Shrnutí přepracování strategie elektrifikace automobilů
Společnost Honda je odhodlána vytvářet novou jedinečnou hodnotu vhodnou pro éru inteligentních a elektrifikovaných produktů mobility. Když řidič usedne za volant, může si užít výjimečnou „radost z jízdy“, jakou dokážou nabídnout pouze vozidla Honda. A když zatouží po cestě do cíle bez stresu, může využít výhod softwarově definovaných vozidel a vychutnat si pohodlnou jízdu na vedlejších silnicích i dálnicích. Společnost Honda nabídne v jednom vozidle širokou řadu zážitků.
Symbol transformace podnikání společnosti Honda v automobilovém průmyslu, nový „znak H“, bude používán nejen na modelech elektromobilů, ale na většině modelů HEV, počínaje modely nové generace uváděnými na trh od roku 2027.
1-5. Systém výroby a dodávek automobilů
Společnost Honda usiluje o prosazování silné strategie dodavatelského řetězce, která není snadno ovlivnitelná kolísáním poptávky – například přechody mezi modely EV a HEV – nebo nepředvídatelnými faktory, jako jsou změny vládních strategií v různých zemích.
Během prvního zaváděcího období, kdy se očekává kolísání v rychlosti popularizace elektrických vozidel, zavede společnost Honda flexibilní výrobní systém, který dokáže optimalizovat výrobu podle poptávky a prodejních strategií. Toho bude dosaženo především díky kombinovaným výrobním linkám schopným vyrábět modely EV i HEV. Společnost Honda očekává trvalý růst prodeje modelů HEV a přechod na elektrická vozidla ve střednědobém až dlouhodobém horizontu. Proto pracuje na zajištění stabilní dodávky elektrifikovaných součástí, především akumulátorů, optimalizací kapacity a systému přidělování, včetně efektivního využití stávajících prostředků.
Společnost Honda navíc vybudovala dodavatelské řetězce na základě dlouhodobého závazku „vytvářet produkty blízko zákazníkům“, což je koncept „místní výroby pro místní spotřebu“. Společnost Honda navíc posiluje svůj flexibilní výrobní systém, který umožňuje rychlý přesun sériových modelů mezi závody. Tento systém umožňuje společnosti Honda flexibilně přizpůsobit rozdělení výroby podle poptávky. Přestože společnost Honda zůstává věrná svému závazku k „místní výrobě pro místní spotřebu“, bude nadále posilovat své dodavatelské řetězce, aby dokázaly odolat nečekaným změnám na trhu.
2. Iniciativy v oblasti prodeje motocyklů
Ve fiskálním roce končícím 31. březnem 2025 dosáhl prodej motocyklů Honda 20,57 milionu kusů, což představuje přibližně 40 % celosvětového trhu s motocykly. Je to historicky rekordní výsledek prodeje ve fiskálním roce v 37 zemích a teritoriích. Navíc se očekává, že poptávka po motocyklech dále poroste, zejména na globálním Jihu, který zahrnuje Indii. Ta představuje největší trh s motocykly na světě, kde roste počet obyvatel a stoupají příjmy. Očekává se, že prodej v celém odvětví vzroste ze současné úrovně 50 milionů kusů na 60 milionů kusů kolem roku 2030.
Aby společnost Honda využila tuto rostoucí poptávku, bude celosvětově nabízet atraktivní produkty přizpůsobené rozmanitým potřebám zákazníků. Současně optimalizuje systém dodávek produktů. Aby si společnost Honda udržela přední postavení v odvětví z hlediska ekologických iniciativ, zrychlí elektrifikaci motocyklů. Současně sníží spotřebu paliva modelů se spalovacími motory a rozšíří řadu modelů kompatibilních s flexibilním palivem.
Pokud jde o elektrické motocykly, v únoru tohoto roku spustila společnost Honda prodej modelů Active e: a QC1, které byly loni oznámeny v Indii. Navíc byl zahájen prodej elektrických skútrů CUV e: a ICON e: – nejprve v Indonésii, a poté ve Vietnamu, Thajsku a na Filipínách. V letošním roce se model CUV e: začne prodávat také v Evropě a Japonsku. Do budoucna uskuteční společnost Honda modularizaci modelů, které jsou vyvíjeny výhradně jako elektrické modely, a zahájí výrobu ve vysoce efektivním, specializovaném závodě na výrobu elektrických motocyklů, který bude v Indii uveden do provozu v roce 2028. Umožní další posílení obchodní struktury v segmentu elektrických motocyklů. Prostřednictvím těchto iniciativ bude společnost Honda nabízet dostupnější modely elektrických motocyklů většímu počtu zákazníků. Z dlouhodobějšího hlediska bude společnost Honda usilovat také o získání největšího podílu na trhu s elektrickými motocykly.
Nepřetržitým uváděním atraktivních produktů a budováním efektivního systému dodávek modelů se spalovacími motory i elektrických modelů využije společnost Honda rostoucí poptávku po motocyklech. Ve výsledku bude prodej motocyklů Honda zahrnující modely se spalovacími motory i elektrické motocykly dlouhodobě představovat stabilní ziskovou základnu, s 50% podílem na celosvětovém trhu a rentabilitou tržeb více než 15 % ve fiskálním roce 2031 (fiskální rok končící 31. březnem 2031).
3. Finanční strategie – zlepšení ziskovosti, přehodnocení investic do zdrojů, rozdělení kapitálu
Směrem k roku 2030 zlepší společnost Honda ziskovost 1) stálým rozšiřováním podnikání v segmentu motocyklů, 2) snižováním nákladů v segmentu automobilů souvisejícím se zaváděním platforem a systému e:HEV nové generace a 3) zvýšením prodeje modelů HEV, a bude nadále směřovat k dosažení celofiremního cíle výnosnosti investovaného kapitálu (ROIC) 10 % pro fiskální rok 2031 (fiskální rok končící 31. březnem 2031).
Pokud jde o loni oznámený plán investovat 10 trilionů jenů do zdrojů v rámci strategie elektrifikace, společnost Honda se rozhodla snížit objem investice o 3 triliony na 7 trilionů jenů během období do konce fiskálního roku 2031 (fiskální rok končící 31. březnem 2031). Důvodem je rozhodnutí odložit projekt na vytvoření komplexního hodnotového řetězce elektromobilů v Kanadě a změnit načasování výstavby specializovaných závodů na výrobu elektromobilů.
V souvislosti se změnami rozdělení kapitálu během pětiletého období počínajícího fiskálním rokem 2027, s ohledem na snížení částky investované do zdrojů, bude společnost Honda usilovat o vygenerování více než 12 trilionů jenů v hotovosti. Podílet se na tom budou schopnost generovat stabilní příjmy prodejem motocyklů a zvyšování prodeje modelů HEV. Pokud jde o rozdělení zdrojů do fiskálního roku 2031 při současném snížení investic souvisejících s elektromobily o 3 triliony jenů, společnost Honda očekává minimální zvýšení investic souvisejících s prodejem modelů HEV. Pokud jde o zisky akcionářů, společnost Honda udrží dříve oznámený cíl a bude usilovat o výsledek překračující 1,6 trilionu jenů.
Rychlým a flexibilním zhodnocením rozdělení zdrojů v reakci na tržní změny vytvoří společnost Honda podnikání v automobilovém průmyslu, které ji připraví na budoucnost a současně zlepší její ziskovost. Když zohledníme také značnou ziskovost v segmentu motocyklů, společnost Honda bude usilovat o další růst i při nejisté situaci na trhu. Navíc se společnost Honda rozhodla zavést podíl DOE (dividenda z ekvity) jako vyjádření svého přetrvávajícího závazku udržet zisk akcionářů v souladu s obchodním růstem. Tímto způsobem dosáhne společnost Honda růstu prostřednictvím dalšího posilování své obchodní struktury při trvalé ziskovosti akcionářů.