ZCELA NOVÁ HONDA CIVIC STŘEDEM POZORNOSTI NA VELETRHU MILAN DESIGN WEEK
- Zcela nový model Civic společnosti Honda se účastní veletrhu Milan Design Week, kde ho doprovází časopis Vanity Fair
- Design interiéru i karoserie modelu Civic využívá přístup zaměřený na člověka
- Delší rozvor, širší rozchod kol a nižší linie střechy vytvářejí siluetu připomínající kupé
- Hladké, čisté linie a sportovní tvar vytvářejí známý, ale neotřelý vzhled
- Inteligentní rozvržení umocňuje pocit vzdušnosti a výsledkem je prostorná kabina
V rámci oslav evropského uvedení zcela nového modelu Civic e:HEV společnosti Honda se tento vůz stal centrem pozornosti na akci časopisu Vanity Fair „Social Garden“ v rámci veletrhu Milan Design Week 2022.
„Vanity Fair se vždy snaží nápaditě a s revolučním nádechem objevovat budoucnost. Jsme potěšeni, že na tomto veletrhu Design Week můžeme představit náš kreativní a dynamický koncept VF Social Garden. Přispívá ke zlepšování kvality našeho života a usnadňuje ho, aniž bychom přehlíželi dopad toho, co vytváří, na životní prostředí,“ vysvětluje šéfredaktorka časopisu Vanity Fair Cristina Lucchini
„Těší nás, že můžeme poprvé představit model Civic italské veřejnosti. Dosavadní odezva na vůz byla vynikající a účast na veletrhu Milan Design Week nabízí příležitost, jak oslovit zákazníky se zájmem o design,“ vysvětluje Simone Mattogno, generální ředitel automobilové divize v Itálii.
Zcela nová 11. generace modelu Civic společnosti Honda byla navržena s jedinečným přístupem k dynamice a designu zaměřeným na člověka. V návaznosti na vývojové heslo „svěží Civic“ se inženýři společnosti Honda zaměřili na prolnutí vnějšího a vnitřního uspořádání tak, aby vznikl pohodlnější a více osvěžující zážitek z jízdy, kdy automobil zlepšuje každodenní život majitelů.
Model Civic, který byl poprvé představen v roce 1972 jako „automobil pro celý svět“, se stal základem vývojové zásady společnosti Honda „Man-Maximum, Machine-Minimum“ (M/M). Tento směr, který se nyní uplatňuje v celém portfoliu produktů Honda, vychází z přesvědčení, že účelem technologie a designu vozidla je sloužit potřebám řidiče a cestujících. U nejnovějšího modelu Civic se to projevuje pohodlnější kabinou s větším komfortem, výhledem a prostorností než dříve, navíc se zvýšenou bezpečností a větším zapojením řidiče.
Dynamický design karoserie
„Svěží“ vývojový přístup společnosti Honda vyústil v moderní pojetí vnějšího designu modelu Civic, který se rovněž hlásí k nerušivému, elegantnímu designovému směru ostatních modelů Honda, které byly představeny v posledních letech. Nový model Civic se vyznačuje nižší, uhlazenější linií střechy a nižší boční vodicí linií, která zvětšuje prosklení, zlepšuje výhled ven a přináší stejný pocit vzdušnosti, jako uvnitř původního modelu Civic.
Pro vytvoření sportovnějšího vzhledu připomínajícího kupé je rozvor nového modelu Civic o 35 mm delší než u předchozího modelu, ale zadní přesah karoserie je o 20 mm kratší a je snížena celková výška. Nejvyšší bod střešní linie je umístěn více dopředu než u předchozího modelu. Jeho elegantní vzhled dotváří mírný sklon k zadním výklopným dveřím.
„Klíčovým prvkem tohoto designu je konstrukce zadní části střechy. Zvažovali jsme různé tvary,“ vysvětluje Hitomaro Asano, designér karoserie modelu Civic. „Uvažovali jsme o zvláštním typu okna se dvěma tabulemi skla a ve stylu hatchbacku. Přitom jsme si mysleli, že až lidé uvidí takový design, vyvolá to u nich dobrý pocit nebo je to nadchne. Její tvar by neměl být nevýrazný, ale naopak takový, jako by byla nakreslena jedním tahem.“
Pryskyřičné zadní výklopné dveře, vyvinuté pomocí nové výrobní technologie, mají o 20 % nižší hmotnost ve srovnání se svým předchůdcem a jsou klíčové pro dosažení uhlazenějšího designu. Tento přístup ke zdrženlivému, hladkému designu je patrný také na přední části vozu. Ve srovnání s předchozí generací jsou kapota a přední blatníky nižší o 25 mm, přičemž přední sloupky jsou o 50 mm více vzadu, což řidiči poskytuje působivý, nerušený výhled. Toto zeštíhlení vpředu rovněž způsobuje, že kola a pneumatiky vypadají větší, což v kombinaci s širším rozchodem zadních kol a lemováním podběhů zajišťuje nižší, jistější postoj a navozuje pocit větší obratnosti.
„Hlavním cílem bylo dát tomuto novému modelu Civic sportovní a mladistvý vzhled, který je jeho základem,“ pokračuje Asano. „Snažili jsme se tedy vytvořit velmi smělou příď tak, aby horní část vypadala co nejtenčí,“ dodává Asano. „Je v tom také příběh střídajících se generací. Za různými změnami modelu Civic jsem hledal něco společného a našel jsem to. Všechny modely měly příď, kde byla horní mřížka chladiče o něco níže a světlomety o něco výše. Tak jsme se pokusili začlenit mřížku a světlomety do stejné polohy jako u předchozích generací.“
Vyšší komfort interiéru a pohodlí
Ve vnitřku kabiny se projevuje vývojová zásada M/M společnosti Honda zaměřená na člověka. Interiér byl navržen tak, aby zajistil prvotřídní úroveň kultivovanosti a prostornosti. Kabina má lepší výhled a je vzdušnější díky nízké ploché palubní desce, umístění vnějších zrcátek a velkým oknům po celém obvodu.
„Když jsme všichni shodli na tom, že designový koncept musí být „svěží“, začali jsme přemýšlet o tom, jak bychom jej mohli aplikovat v interiéru. A napadlo nás, co by se stalo, kdybychom se řídili například plynutím času“ říká Yasunori Ogawa, designér interiéru modelu Civic. „Vycházeli jsme z toho, že když se člověk probudí do osvěžujícího a příjemného rána, cítí se pak dobře po celý den. Cítit se celý den dobře není snadné, ale pokud se zaměříme na ráno, můžeme toho dosáhnout. Během našeho výzkumu vyvstala tři klíčová slova: čistota, rytmus a stimulace.“
Z toho plyne design interiéru, který ztělesňuje stejnou filozofii čistého a moderního designu jako karoserie: s přehledným uspořádáním zaměřeným na uživatele, vysoce kvalitními materiály a hmatově příjemnými dotykovými body, které umocňují zážitek řidiče a cestujících.
Navzdory nižší střešní linii zůstává prostor nad hlavou a prostor v kabině stejný jako u předchozího modelu, a to díky chytrému zabudování hybridních komponent do podvozku a motorového prostoru. Nový model Civic má stejnou nosnost, jako jeho předchůdce – jednu z největších v daném segmentu – má však širší otvor zadních výklopných dveří pro lepší užitnost. Výsledkem je prostorné a funkční vozidlo, které představuje životaschopnou alternativu k větším vozidlům, jako jsou SUV.
„Závěsy zadních výklopných dveří jsou umístěny za hlavou cestujícího na zadním sedadle. To je nevyhnutelně pevný bod se svými omezeními, takže snížit střešní linii není snadné,“ dodává Asano. „Samozřejmě existují způsoby, jak zajistit, aby design fungoval na úkor rozvržení, ale pro model Civic ani pro společnost Honda není žádoucí rozvržení jakkoli upozadit. Na tom se shodli všichni techničtí pracovníci v oblasti designu interiéru, karoserie a rozvržení. Pak jsme začali přemýšlet, jak to uskutečnit.
Začali jsme tím, že jsme diskutovali o přenesení polohy závěsu na vnější stranu sloupku. Přemýšleli jsme, jak umístit dělicí linii, abychom vytvořili kabinu bez rušivých prvků. Kdybychom ji umístili třeba doprostřed zadního sloupku, celé by se to rozpadlo. Rozhodně nechceme rozdělovat linii, která přechází zepředu po celé kabině až dozadu. Proto jsme navrhli, aby linie obcházela zadní boční okno. Všichni včetně designérů tento návrh přijali.“
Výstupy vzduchu umístěné v interiéru rozvíjejí myšlenku designu zaměřeného na detail. Umožňují širší, ale méně rušivé proudění vzduchu v kabině. Vzor voštinové síťoviny na ventilačním otvoru po celé šířce zajišťuje nadstandardní vzhled.
„Jedním z klíčových slov designu interiéru modelu Civic je „čistota“. Mluvím teď pouze za sebe, ale od chvíle, kdy jsem nastoupil do tohoto odvětví, se mi nelíbily výstupy klimatizace na přístrojové desce,“ vysvětluje Ogawa. „Za starých časů se v japonských vlacích používaly ventilátory. Nemohu si pomoci, ale připadá mi to jako koukat do elektrické zásuvky. Když se rozhlédnete například v interiérech domů, všechny tyto věci jsou očím skryté. Na základě těchto klíčových myšlenek ohledně designu modelu Civic jsem vytvořil přes palubní desku voštinový vzor, který poskytuje vysoce kvalitní povrchovou úpravu a zároveň podtrhuje čistotu celého interiéru.“
Velký důraz byl kladen na design prostředí, ve kterém se cestující po usednutí velmi málo fyzicky pohybují. Infotainmentový systém je umístěn v periferním pohledu řidiče. Díky tomu pro sledování údajů nemusí fyzicky hýbat hlavou. Omezují se tak rušivé vlivy a čas, kdy se nedívá dopředu. To v konečném důsledku zvyšuje bezpečnost.
„Tentokrát jsme se řídili zajímavým vývojovým přístupem. Od raných fází vývoje jsme dynamicky ověřovali rozsah a výšku rozhraní HMI. Na skutečný vůz v továrně Honda jsme nanášeli různé přílepky a ověřovali ergonomické uspořádání: jak je snadné používat ovládací prvky a jaká viditelnost je optimální,“ vysvětluje Ogawa.
Od svého uvedení na trh před padesáti lety nastavil model Civic nová měřítka. Prodalo se jej více než 27,5 milionů kusů ve 170 zemích. Zcela nová verze bude v Evropě k dispozici od podzimu 2022.