Společnost Honda Motor Co., Ltd. uspořádala akci „Honda 0 Tech Meeting“, na které představila několik technologií nové generace, které budou použity u řady Honda 0 Series – zcela nové řady elektromobilů, která bude celosvětově uvedena v roce 2026.
Řada Honda 0 Series je vyvíjena s využitím nových nápadů vznikajících od „nuly“ a s novým přístupem k vývoji elektromobilů – „štíhlým, lehkým a promyšleným“. V rámci tohoto přístupu budeme nabízet pět základních hodnot:
- Umělecký design, který osloví zákazníky
- Automatizované řízení / pokročilé systémy podpory řízení (AD/ADAS), které jsou zárukou bezpečnosti a jistoty
- Nová hodnota elektromobilu jako „prostoru“ pro lidi
- Radost z jízdy s pocitem propojení s vozidlem
- Vynikající elektrická účinnost
Společnost Honda představila na veletrhu CES 2024 dva koncepty řady Honda 0 Series, Saloon a Space-Hub, přičemž sériová výroba prvního zmíněného modelu by měla být zahájena v roce 2026. Sériový model bude velmi podobný konceptu a stane se vlajkovou lodí této modelové řady.
Společnost Honda navíc oznámila plány na celosvětové uvedení celkem sedmi modelů řady Honda 0 Series do roku 2030, zahrnujících malá, střední a velká vozidla.
Na veletrhu CES 2025 má společnost Honda v plánu odhalit nový model řady Honda 0 Series. Ten bude ztělesněním technologií a konceptů elektrifikace představených během akce Honda 0 Tech Meeting.
Technologie nové generace představeny na akci Honda 0 Tech Meeting
- Štíhlý a lehký
Díky“ vývojovému přístupu bude společnost Honda v éře elektromobilů nadále prosazovat a realizovat koncept M/M (člověk-maximum, stroj-minimum). Současně bude nabízet novou hodnotu elektromobilů ve formě pohodlného prostoru s originálním, stylovým designem s malou výškou vozu a krátkými převisy.
Díky „lehkému“ vývojovému přístupu bude společnost Honda usilovat o dosažení sportovní jízdy a prvotřídní elektrické účinnosti, o kterou při výrobě svých vozů usiluje od nepaměti.
- Nově vyvinutá speciální platforma pro elektromobily
Společnost Honda využila materiál pro ražení za tepla třídy 2,0 GPa (ultra vysokopevnostní ocel) a vyvinula novou platformu pro elektromobily. Ta přináší nejen štíhlý a nízký design, ale také bezpečnost a jistotu pro cestující. Originální technologie nízké podlahy Honda umožňuje společně se zavedením štíhlého akumulátoru a nově vyvinuté kompaktní elektrické nápravy e-Axle dosáhnout nízkého těžiště a nízké setrvačnosti umístěním těžkých součástí nízko a do středu vozidla. Tím se stabilizuje chování vozidla a je umožněna sportovní jízda.
- Nově vyvinutá kompaktní elektrická náprava e-Axle
Technologie elektromotoru a měniče, které společnost Honda vytvořila v rámci vývoje hybridních elektromobilů (HEV), budou v elektromobilech využity k získání kompaktní a vysoce účinné elektrické nápravy e-Axle. Díky zmenšení měniče přibližně o 40 %*1 bylo možné použít systém s vodorovným uspořádáním, kde je měnič umístěn hned vedle elektromotoru. Něco takového by v minulosti bylo jen těžko proveditelné. Zásluhou této kompaktní elektrické nápravy e-Axle lze současně dosáhnout nízkého designu a maximálního využití prostoru v kabině.
- Štíhlý akumulátor
Skříň jednotky IPU (akumulátoru) bude přibližně o 6 % tenčí*1 díky využití technologií velkého tlakového lití a 3D třecího svařování promíšením (FSW). Navíc díky konstrukci karoserie navržené tak, aby rozptýlila náraz při kolizi, se zmenší volný prostor potřebný pro ochranu akumulátoru. Výsledkem bude větší prostor dostupný pro upevnění akumulátoru. S využitím těchto technologiím bude možné instalovat lehčí a štíhlejší akumulátor s maximální účinností, což přispěje k prodloužení dojezdu modelů řady Honda 0 Series.
Společnost Honda navíc usiluje o omezení poklesu kapacity akumulátoru (dojezdu) na méně než 10 % po 10 letech, a to díky zavedení diagnostiky degradace akumulátoru a prediktivní technologie, která využívá jízdní data z 5 milionů vozů Honda, převážně hybridů HEV.
- Systém aktivní aerodynamiky
Společnost Honda vyvinula systém aktivní aerodynamiky, který podle rychlosti vozidla a dalších faktorů automaticky aktivuje přední aerodynamický deflektor. Přední aerodynamický deflektor je instalován pod podlahou, aby se zmírnil odpor vzduchu u všech typů karoserií vozidla, včetně těch s velkou výškou nebo s designem, na který má odpor vzduchu výrazný vliv, například SUV. Tento systém nejen snižuje hybnou energii bez narušení každodenní použitelnosti, ale umožní vozidlu dosáhnout vysokého přítlaku a přispěje ke zvýšení stability v přímém směru.
- Nové řízení tuhosti karoserie pro dosažení vysoké jízdní stability a nízké hmotnosti
Sportovního a podmanivého zážitku z jízdy bude dosaženo zavedením nového indexu stability řízení, který umožňuje flexi karoserie vozidla a tím kontrolu zatížení jednotlivých pneumatik během zatáčení. Zjednodušená konstrukce karoserie rovněž přispívá ke snížení celkové hmotnosti přibližně o 100 kg (220 liber) ve srovnání s prvními elektromobily Honda.
- Výrobní technologie umožňující realizaci „štíhlého“ a „lehkého“ konceptu
- Zdokonalené technologie výroby skříně inteligentní jednotky napájení (IPU)
Na výrobní lince skříně jednotky IPU (akumulátoru) bude instalován stroj pro velké tlakové lití (velmi přesné lití pod vysokým tlakem) třídy 6 000 tun, který výrazně sníží počet dílů z více než 60 na 5. Díky spojení speciálního dílu skříně jednotky IPU, který je pro každou velikost modelu elektromobilu odlišný, a společného dílu s technologií FSW, lze navíc efektivně vyrábět řadu různých skříní jednotky IPU. Tím se zvýší celková výrobní efektivita a omezí se nutné kapitálové investice. Společnost Honda bude tyto výrobní technologie nadále zdokonalovat, včetně plánovaného rozšíření použití na velké lité hliníkové díly rámu karoserie.
- Zdokonalené technologie umožňující výrobu lehčí karoserie vozidla
Použití celosvětově jedinečné*2 spojovací technologie CDC*3 umožní
rozšíření využití lehkých a vysoce pevných materiálů. Tím se zvýší elektrická účinnost díky snížení hmotnosti rámu karoserie a zároveň se zlepší pasivní bezpečnost.
- Vylepšené výrobní postupy na montážní lince akumulátorů
Na montážní lince akumulátorů bude zaveden nově vyvinutý systém výroby článků, který umožní dosáhnout vysoké výrobní efektivity a flexibility. Systém výroby flexibilních článků Honda, kdy je několik článků propojeno vozidly AGV (automaticky naváděná vozidla) a výrobní procesy lze flexibilně kombinovat, umožní provádět úpravy s ohledem na změny v sériových modelech a kolísání výrobního objemu.
- Promyšlený
Díky využití znalostí, které společnost dosud získala, a dalšímu vývoji jejích inteligentních technologií, vytvoří společnost Honda originální softwarově definovaná vozidla (SDV), která budou sama o sobě chytřejší.
Přesněji řečeno, společnost Honda vyvine vlastní originální operační systém (OS) pro vozidla, poté se bude v souladu s vývojem propojených technologií snažit nabízet zákazníkům nové zkušenosti s mobilitou prostřednictvím inteligentních technologií optimalizovaných pro každého zákazníka.
Dokonce poté, co si zákazník koupí vozidlo, bude společnost Honda neustále přidávat a vylepšovat funkce vozidla pomocí bezdrátových aktualizací (OTA) a zdokonalovat vozidlo tak, aby bylo ještě atraktivnějším produktem, jedinečným pro značku Honda.
- Čtyři klíčové položky, na které se společnost Honda zaměří svým „promyšleným“ vývojovým přístupem
- AD/ADAS (automatizované řízení / pokročilé systémy podpory řízení)
Společnost Honda vyvíjí své technologie AD/ADAS s cílem nabízet „zkušenosti, díky kterým budou chtít lidé cestovat spontánněji“. Za tímto účelem podpoří bezpečnou a snadnou mobilitu, kterou si lidé mohou vychutnat s klidem na duši, nejen během řízení, ale na celé cestě z domova do cíle.
V roce 2021 začala společnost Honda v praxi využívat vybavení pro automatizované řízení úrovně 3, a to se zavedením zcela nového modelu Legend vybaveného systémem Honda SENSING Elite, který splňoval požadavky pro automatizované řízení úrovně 3 (bez dohledu řidiče), podmíněné automatizace řízení v omezených oblastech. Modely řady Honda 0 Series budou vybaveny technologiemi AD/ADAS, které budou využívat k tomu, aby většímu počtu zákazníků nabídly dostupnější vozidla s automatizovaným řízením.
Navíc budou modely řady Honda 0 Series vybaveny systémem, který umožňuje rozšíření řady jízdních podmínek, za kterých bude k dispozici podpora řízení a automatizované řízení úrovně 3 (bez dohledu řidiče). Toto rozšiřování začne zpřístupněním technologie bez dohledu řidiče v dopravních zácpách na dálnicích a bude se nadále vyvíjet prostřednictvím bezdrátových aktualizací.
Společnost Honda dále vyvíjí své technologie AD/ADAS, jako je velmi přesné a spolehlivé snímání využívající metodu LiDAR, kamera s vysokým rozlišením zabírající celé okolí vozu a instalace vysoce výkonné jednotky ECU kompatibilní s originální fúzí umělé inteligence a snímačů společnosti Honda.
Originální technologie umělé inteligence Honda, která kombinuje technologii samostatného učení*4 od americké společnosti Helm.ai a modely chování zkušených řidičů, navíc umožní učení umělé inteligence s menším objemem dat a zajistí velmi přesnou podporu řízení. To systému umožní přesně předvídat rizika a plynule jim předcházet, dokonce při jízdě na silnicích, které jsou pro řidiče/vozidlo nové. Společnosti Honda to umožní rychle rozšiřovat řadu technologií automatizovaného řízení a podpory řízení.
Zdokonalováním této technologie bude Honda usilovat o pozici první společnosti na světě, která rozšíří použití funkcí nevyžadujících dohled řidiče na všechny jízdní situace a poskytne bezpečnější technologie AD/ADAS, které zákazníkům dodají větší klid a jistotu.
- Radost z jízdy
Společnost Honda zdokonaluje nejen technologie automatizovaného řízení s cílem dosáhnout větší bezpečnosti a jistoty, ale vylepšuje také své originální technologie pro integrované řízení dynamiky vozidla, které dokonale propojují různé řídicí technologie v jeden celek.
Společnost Honda se tak jedinečným způsobem snaží nabízet „radost z jízdy“ v elektromobilech nové generace, které budou ztělesněním sportovního a odhodlaného charakteru pramenícího z dokonalého mentálního a fyzického propojení řidiče s vozidlem. Díky zavedení systému elektronického řízení bude integrovaná kontrola použita na všechna elektronická zařízení, jako jsou volant, zavěšení a brzdy. Ovládání vozu tak bude zcela podřízeno přáním řidiče.
Navíc díky použití vysoce přesného odhadu chování a řízení stabilizace na základě 3D gyroskopů, které Honda vytvořila v rámci vývoje originálních robotických technologií, bude chování vozidla stabilizováno dříve, než přestane být stabilní. Výsledkem bude plynulé zatáčení. Během zrychlování budou elektromotor a brzdový systém spolupracovat na rychlé a přesné regulaci přilnavosti pneumatik, což zaručí stabilní a příjemné zrychlení na různých typech jízdních povrchů.
- Řízení energie
Díky kombinaci technologie řízení akumulátoru, vyvinuté původně pro hybridy HEV, a nově vyvinuté technologie regulace teploty, včetně teploty akumulátoru, budou modely řady Honda 0 Series nabízet pohodlnější prostředí v kabině a velmi praktický dojezd podle toho, jak zákazníci používají svá vozidla. Konkrétně budou díky účinnější pohonné jednotce dosahovat v režimu EPA dojezdu kolem 300 mil (480 km).
Během zimních měsíců, kdy bývá problémem pokles dojezdové vzdálenosti v důsledku používání topení a dalších zařízení, budou vozidla navíc nabízet pohodlí a úsporu energie díky využívání indexu teplotní citlivosti zaměřeného na člověka. Díky použití topení, které ohřívá interiér proudícím teplem, a vysoce účinnému chodu tepelného čerpadla, bude minimalizována spotřeba energie snížením odběru topným zařízením přibližně o 13 %*1.
- Digitální uživatelská zkušenost (UX)
Společnost Honda chce díky využití inteligentních a digitálních technologií nabízet nové a inspirativní zkušenosti s elektrickou mobilitou a zároveň minimalizovat stres uživatele a maximalizovat radost z jízdy a času stráveného ve vozidle.
Aby si zákazníci mohli vychutnat chvíle strávené ve vozidle zcela bez stresu, společnost Honda zásadním způsobem zjednoduší ovládání informačního a zábavního systému ve vozidle (IVI) a bude neustále zdokonalovat podporu prostřednictvím hlasového asistenta přizpůsobeného každému zákazníkovi.
Díky zdokonalenému chápání situace na základě rozpoznávání obrazu a využití originálního algoritmu předvídání chování Honda bude vozidlo schopné porozumět situaci a záměru uživatele a bude proaktivně nabízet návrhy a podporu optimalizovanou pro každého zákazníka.
Pokud jde o řízení a zábavu ve vozidle, společnost Honda využije rychle se vyvíjející informační technologie a nabídne širokou řadu obsahu. Ten bude zahrnovat například (1) zábavní služby, díky kterým budou elektromobily zábavnější jako „prostor“ pro mobilitu, ale také (2) obsah, který bude nabízet více zábavy pro uživatele, které baví řízení, a (3) „virtuální sdílení jízdy“, které pomocí technologie XR (rozšířené reality) propojí cestující a osoby mimo vozidlo.
Díky těmto digitálním UX technologiím dosáhne společnost Honda „zábavné jízdy, používání a propojení“ svých elektromobilů nové generace.
Podrobnosti o akci Honda 0 Tech Meeting 2024 a představených technologiích budou k dispozici na následujících webových stránkách:
- Web o technologiích společnosti Honda: https://global.honda/en/tech/
- Web značky Honda 0: https://0.honda/en/
*1 Srovnání se standardní součástí/funkcí instalovanou v aktuálně dostupných sériových elektromobilech (interní průzkum společnosti Honda).
*2 Interní průzkum společnosti Honda
*3 Nepřetržité přerušování stejnosměrného proudu: originální technologie společnosti Honda pro svařování několika materiálů různé tloušťky
*4 Samostatné učení je jednou z metod strojového učení, která podporuje umělou inteligenci. Na rozdíl od kontrolovaného učení, kdy se umělá inteligence učí získávat správné odpovědi z označených vstupních dat, samostatné učení nechává umělou inteligenci učit se bez poskytování správných odpovědí. Umělá inteligence tak sama odvozuje vzorce a jedinečné vlastnosti z neoznačených dat.